Malu bertutur, tidak yakin diri punca kegagalan pelajar
PERSOALAN mengenai sama ada undang-undang boleh mencampuri hal ehwal moral dicetuskan semula oleh beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Pertubuhan ini melihat undang-undang semata-mata dari lensa Barat dan tidak diadunkan dengan budaya masyarakat tempatan yang disulami dengan agama. Mereka menolak penggunaan undang-undang dalam menjaga moral individu. Mereka mengatakan undang-undang tidak boleh mengawal salah laku moral, jika seseorang itu berdosa hanya Tuhan yang layak menghukum mereka.
Menelusuri undang-undang Islam pandangan ini jelas tidak mengambil kira perspektif Islam dan meletakkan hak asasi manusia di atas agama itu sendiri.

Sebenarnya budi pekerti dan moral yang mulia adalah satu-satunya asas yang paling kuat untuk melahirkan masyarakat ikhlas dan amanah. Orang yang tidak bermoral akan mudah terjerumus di dalam aktiviti jenayah. Apa yang dimaksudkan dengan moral individu oleh NGO berkenaan juga adalah tidak jelas. Apakah ia moral secara keseluruhannya ataupun sekadar merujuk kepada akhlak Islam? Jika ia merujuk kepada moral secara keseluruhannya maka ia adalah amat berbahaya kerana semua undang-undang digubal bagi menegakkan sistem moral yang jitu. Pembunuhan secara tidak sah, umpamanya adalah suatu perbuatan yang tidak bermoral, oleh itu ada undang-undang menangani kesalahan ini. Adakah kesalahan jenis ini juga hendak ditiadakan di dalam perundangan kita?
Sekiranya yang dimaksudkan itu hanya merujuk kepada kesalahan akhlak dan ibadat sebagaimana yang terdapat di dalam ajaran Islam, maka ia amatlah mendukacitakan kerana memprejudis hikmah agama Islam itu sendiri serta agama lain. Tiada agama yang berkompromi mengenai isu moral seperti ini. Sebagai contohnya sami Buddha di Thailand pernah berdemonstrasi membantah penjualan arak secara berleluasa dalam masyarakat mereka sehingga menyebabkan keruntuhan moral di kalangan generasi muda. Undang-undang sebenarnya adalah bersandarkan kepada moral dan moral adalah bersandarkan kepada agama.
Walaupun salah satu Rukun Negara adalah Kesopanan dan kesusilaan, namun permasalahan moral ini sering kali diketepikan. Keruntuhan akhlak inilah yang kita hadapi kini. Sepatutnya di dalam membuat sesuatu keputusan kita merujuk kembali kepada Islam. 

1 Response
  1. ;) :) :)
    tahulah laki yang orang sukan
    tapiiii
    janganla sampai blogspot pun jadi bogsport


  • Pengikut

    Rangkaian Pilihan

    • kusess.edu.my
    • utusanonline
    • bharian.com

    Cari Blog Ini

  • NURHIDAYATI AB JALIL

    NURHIDAYATI AB JALIL

    KOLEKSI FOTO

    KOLEKSI FOTO